📁 آخر الأخبار

قواعد تربويه.. نقاط 10 هامه لابد من ادراكها فى التربيه ومدمرات الموهبة العشره لدى الاطفال

قواعد تربويه..   نقاط 10 هامه لابد من ادراكها فى التربيه  ومدمرات  الموهبة العشره لدى الاطفال

*مقدمه مهمة:-

* الى كل المعلمين والتربويين والامهات والاباء لكم هذا الموضوع

 الهام فى سطور كى نحسن تربية ابنائنا فى هذه الايام الصعبه

 وبخاصة مع التقدم التكنولوجى المزهل والسريع ومع حالة

 الانغلاق الشديد التى تسببت عنها كورونا فيروس والتى بدورها

 اثرت على عوامل فى عملية التربية مما جعل عملية تربية الابناء

 اكثر صعوبة من ذى قبل .

قواعد تربويه..   نقاط 10 هامه لابد من ادراكها فى التربيه  ومدمرات  الموهبة العشره لدى الاطفال
قواعد تربويه..   نقاط 10 هامه لابد من ادراكها فى التربيه  ومدمرات  الموهبة العشره لدى الاطفال

* فالتربية فى 2023 لابد وان تختلف لابد وان تختلف عن تربية

* الاطفال قديما فى الثمانينات والسبعينا ت والتسعينات من القرن

 الماضى فالعملية تزداد صعوبة ولكن ولان هناك تغيرات

 اجتماعيهوتكنولوجيه ومعرفيه كبيرة حدثت .فلا نجد نفعا من

 طريقة تربية ابنائنا على نفس الطريقة القديمه والتى تربينا عليها

 قديما.

○و في نقاط 10 هامه لابد من ادراكها  وهي كالآتى 

1◘ ابعد عن التدليل الزائد..مش كل حاجة ابنك يقلك عاوزها

 تجيبهاله...

فهمه إن كل حاجة ليها وقتها..

ولما يطلب منك 3 أو أربع حاجات..

هاتله حاجة دلوقتى..

  واتفق معاه إنك هتجيله حاجة تانية الأسبوع الجاى أو

 الشهرالقادم ..

  الموضوع مش مرتبط بمقدرتك إنك تجيبله ولا لأ ..

  الموضوع مرتبط إن تلبية كل الطلبات منطقية كانت أو غير

 منطقية هو أمر مضر جداً بشخصية الطفل .

2◘ دا مش معناه إنك مش هتجيبله اللي هيطلبه .=

« هاتله كل اللي يطلبه بس على مراحل..

« لا يحرم من شيء ولكن يتعلم النظام فى تلبية الطلب الصبر..

« يفرح بالحاجة اللي تجيله بعد مجهود...

« هتفرق جداً معاه في شخصيته مستقبلاً..

3◘ خد رأيه فى حاجات كتير ..=

وامشى على رأيه ..

مثلاً لو ماشى معاه في الشارع .. 

قوله نمشي من الطريق دا والا  دا (هو لا عارف دا ولا دا)....

  بس دا هيكون مؤثر جداً بشكل إيجابي في شخصيته..

هيعرف يعبر عن رأيه ويثق فيه.. 

وهيكون شخصية مستقلة بشكل صحيح.

4 ▐ خليه يحكي قصص..=

☻وسجله فيديو مثلاً بالموبايل..

☻وخليه يسمع نفسه وهو بيتكلم..

وممكن توجهه إنك قلت كذا..

والأفضل تقول دي بالشكل الفلانى ..

وسجله تاني .. 

وخليه يقارن بين الجديد والقديم ..

هيتعلم بسرعة ..هيعرف يعبر ..

هيعرف إن لو أخطأ هيكون في فرصة للتعديل..

هيبقى فخور بنفسه..

5◘ خليه كل يوم يعتمد على نفسه في حاجة معينة .=

 يعنى مثلاً يعمل ساندوتش لنفسه (خارج المطبخ).

 يرتب سريره .. 

 ينظف حذاءه ..

 يرتب شنطة مدرسته ..

 وبعد مايعمل دا .. 

 اعمل احتفال ليه كأنه عمل انجاز ..

 ◘ وكافأه واحكي الموقف دا لناس تانية قدامه ...

  هتزرع الثقة والاعتماد على النفس بشكل كبير فيه.

6 ▐  اعمل جدول معاه في لحياته الروحيه ..=

◘ واتفق معاه على هدية تجيبهاله في كل مواظبه على صلاه  .. 

◘ واعمله احتفال كبير لكل جزء يخلصه .. 

7 ▐ حسسه دايماً إنك معاه..=

وإنه مايخافش من حاجة ..

وإن أي حاجة تحصل هتكون معاه فيها ..

الإحساس بالإطمئنان مهم للصغار كما هو مهم للكبار.

8 ▐ اديله جزء من الحريه في تصرفاته ..=

حتى لو شايفه بيعمل حاجة غلط .. 

خليه يكملها..ويشوف نتيجتها (وانت مراقبه)..

وبعد مايخلص اتكلم معاه عن التصرف والنتيجه..

9 ▐ • أي إنسان حتى لو طفل..محتاج التقدير المعنوي ..=

• وبيكره التوجيه المباشر .. 

• وبيستنكر الهجوم والتعنيف عليه..

• وبيبتعد عن اللي بيتسلط عليه في المعاملة .. 

• فخليك هين لين سهل قريب منه .

10 ▐ علمه كلمات معينة يقولها ..=

 ♦ زي حاضر .. نعم .. 

من فضلك ..لو سمحت ..

شكراً .. آسف..

طور لغة كلامه لطريقة راقية من صغره.

اطفالنا امانة فى اعناقنا ولدوا موهوبين وهبهم الله العديد من

 المواهب والعطايا وبسبب عوامل تربويه وطرق تربيه غير

 صحيحه نقتل فى ابناءنا الكثير والكثير وندمر حياتهم ومواهبهم

 وهنا عشرة اشياء سنلقى الضوء عليها وهى اخطر الاشياء

 المدمرة لموهبة طفلك عليك الحذر فيها وهى كما يلى.

 =••• المدمرات العشره للموهبة لدى الاطفال•••=

1// الضرب على الوجه : -

يقتل 300-400 خليه عصبية في الدماغ فى حين ان المسح على

 الرأس يخلق خلايا دماغية جديدة

2// الألعاب الإلكترونية:-

تقتل الذكاء الاجتماعي والذكاء اللغوي وتسبب نزيف الدماغ فى

 بعض الاحيان لشدة التركيز استهلاك خلايا الدماغ قبل أوانها

 وعندما يكبر يفتقد بعض المهارات

3// سخرية الأم للطفل :-

يجعل الطفل يركن للإنطواء والخوف والتوقف عن التفكير السليم

 لأن الطفل يستمد الموهبة من أمه حسب آخر الدراسات

4// السخرية من أفكار-

 الطفل والتعليق غير التربوي على مايقدمه من إنتاج وبذلك تصبح

 الدافعية لديه متدنية•

5// قفل باب الحوار مع الطفل منذ الصغر: -

○بحكم العادات و التقاليد الخاطئة وبذلك يتم قتل الذكاء اللغوي

 والإجتماعي لديه تهميش الأطفال وأمرهم بالسكوت وتعنيفهم في

 المناسبات مثلاً•

6// الإقلال من شرب الماء بالذات أثناء التعليم:-

الدماغ يتكون من 85% من الماء يجب شرب كوب من الماء كل

 خمس وأربعون دقيقة و إذا لم يشرب يصدر الجسم حركات

 لاإرادية ( كحة - عطس - يحرك الكرسي- يسحب الطاولة ،،

 يظهر للمربي أنه يفتعل الإزعاج )

7// عدم تناول وجبة الإفطار:-

الناس الذين لايتناولون وجبة الإفطار سوف ينخفض معدل سكر

 الدم لديهم هذا يقود إلى عدم وصول غذاء كاف لخلايا المخ

 ممايؤدي إلى إنحلالها كذلك يجب الحذر من الوجبات السريعة

8//طريقة التعليم*

• التعليم بالتلقين لا بالتكوين قاتل ومدمر لمواهب الطفل وعدم

 مراعاة ميول وقدرات الطالب,

9// عدم تمكين الأطفال من عيش طفولتهم الطبيعية*

 وإغراقهم في الأنشطة التعليمية الكتابة على الجدران سببها عدم

 التمكين من الكتابة الحرة في السنين الأولى

10// إلزام الطفل تصغير خطه في المرحلة الابتدائية *

 الخط الكبير يرمز للثقة بالنفس والأمان  إذا صغر الخط معناه فقد هاتين الصفتين

*اذا اتبعنا هذه النصائح علنا نصل الى تربية جيل نافع لنفسه ولاسرته ووطنه ..

اعداد مجلة اى وان مصر

المحرر
المحرر
تعليقات